Letter icoonFacebook-pictogramLinkedIn pictogramPictogram YouTube
HUESKER Synthetic BV
Kievitsven 108
5249 JK Rosmalen
Nederland
Rony vertelt

Hoe we 202 vrachtwagenritten besparen

Onze berekening werkt: De vergelijking tussen de conventionele bouwmethode en het afdichten van stortplaatsen met geotextiel illustreert de verbazingwekkende vermindering in CO2-uitstoot en slijtage door banden.

Hoe beïnvloedt het gebruik van ons geotextiel eigenlijk het milieu in een concrete vergelijking? Dat wilden we graag weten en ook "logistiek" tot op de bodem uitzoeken. We weten immers al lang dat bandenslijtage verantwoordelijk is voor het grootste deel van de wereldwijde microplastics, die uiteindelijk niet alleen in het water terechtkomen, maar ook in het menselijk organisme. Onze producten helpen dit aanzienlijk te verminderen.

Onze vergelijking was gebaseerd op een stortplaats van 4.500 m2 en twee constructiemethoden: Eén met een afdichting van conventionele klei en de andere met een afdichting van Tektoseal® Clay geotextiel bentonietmatten van HUESKER.

Oké, even het resultaat: we hadden precies één vrachtwagen nodig om ons ruimtebesparende geotextiel te vervoeren, terwijl er 203 ritten nodig waren voor het kleimateriaal! Dit feit alleen al bespaart bouwtijd, bouwlawaai, energie, grondstoffen en CO2-uitstoot - zoals onze grafiek duidelijk illustreert.

Afdichting met bentonietmatten van geotextiel

Afdichting met conventionele klei

Pluspunten aan de emissiekant van geogrids

Hoewel de CO2-uitstoot voor veel mensen nog abstract lijkt, benadrukken de lage transportkosten voor levering het voordeel van geogrids. Het transport van het kleimateriaal produceert 94% meer CO2. Daarbij komt de extra CO2-impact door het toegenomen gebruik van machines tijdens de installatie, die aanzienlijk lager is bij de geotextiele variant.

Maar als je het resultaat nader bekijkt, is er nog een ander punt dat meespeelt, dat letterlijk klein is, maar minstens zo belangrijk:

 

Minder rijden = minder bandenslijtage = minder microplastics

Feit is: bandenslijtage is de nummer één oorzaak van microplastics. 200 vrachtwagenritten (25 km elk) genereren meer dan 17 kg ervan. Verbazingwekkend. En nog een bewijs dat alle parameters moeten worden opgenomen in een zinvolle milieubalans.

Groet Rony

Rony
Toepassingstechnologie